Merken als verlengstuk van business strategie, zo zie ik het graag. Een merk is meer dan een naam, een logo of een leuke viral. Allemaal belangrijk, maar merken worden vooral slagvaardig als ze omarmd worden als ‘the concept that drives the business’. Dat weten ze bij Hema, Ikea, Apple en al die andere merk-grootmachten maar al te goed.

Waarop bouw je dat concept? Aan een goede business strategie ligt naast een slim zakelijk idee vooral inzicht in mensen ten grondslag. Hun gedrag, hun dromen en hun falen. Vanuit inzichten kan een merk een relevante en unieke relatie opbouwen met mensen. Zoals wijlen Bill Moggridge het mooi zei:

“If there’s a simple, easy design principle that binds everything together, it’s probably about starting with the people.” —

Check ook dit artikel:

Why Brand Matters More Than Ever In the 21st Century

This quote sums up some of my thinking about brands and branding in today’s world:

“No one cares about your brand. It is not loved. It is not important. It is not invited anywhere but to your company picnic. That is, unless you can make the brand relevant to people’s lives. To the way they understand things…No one cares about your brand unless you find a way to speak to why you care about it.”

Scott Goodson, Author of Uprising and Forbes Columnist

I think we are at the beginning of a new brand journey. This is one that reacquaints the brand with the business strategy, elevates the CMO and marketing team to the level of business strategist, and reconnects sight, sound and motion but in a digital context, and creates differentiation beyond the campaign. I feel good vibes from brand and creative folks that they “get” the need to reinforce their brand across all touchpoints, and that one way advertising is merely one part of the process. But as I talk to CMOs across industries, the “how” is still cloudy.

 

 

deel dit bericht