Nadat DSM in 2011 het corporate brand opfriste, was het tijd de uitgebreide internationale productportfolio aan te pakken. De ambitie van DSM was om het merkbeleid van de multinational te professionaliseren en de onderlinge waarde-overdracht tussen corporate brand en productportfolio te vergroten. Als interim programma manager ontwikkelde en implementeerde Joost Mogendorff van Mojo Strategy een aanpak om DSM’s merkambities te realiseren. Zo wordt de merkkracht van DSM’s portfolio versterkt.
trademark = merk?
De portfolio van honderden trademarks was historisch vooral gebouwd op instrumentele en functionele productvoordelen. Een trademark is niet automatisch een betekenisvol merk. De uitdaging van de 9 zelfstandige DSM business entities was om sterker te bouwen op ontastbare waarden zoals emotionele voordelen en merkwaarden. En om productmerken consistent te laden. De nieuwe DSM merkbelofte Bright Science. Brighter Livingtm bood daarbij een grote inspiratiebron.
In een één-tweetje met de DSM Marketing Director ontwikkelde Mojo Strategy een rijk en helder systeem, waarmee de businesses branding succes kunnen creëren. Met de branding richtlijnen en heldere procedures maken de DSM business zelf de afweging welke trademarks behoren tot de selectie van sterke product brands. Vervolgens bood Mojo Strategy met een team van interne DSM consultants ondersteuning aan de business om voor hun specifieke markt een afgewogen merkportfolio besluit te nemen.
resultaat: een selectie van sterke product brands
De branding-trein is in gang gezet en wint aan snelheid. DSM businesses begrijpen in toenemende mate de potentie van branding. Niet alleen als cosmetische opsmuk, maar als een manier om unieke waarde in de markten te genereren. Het besef groeit met de dag dat voor een sterk merk consistentie een planmatige aanpak nodig is. In een merk moet je investeren om het te laten renderen. De sterke DSM product brands hebben nu duidelijke kaders en ruimte om hun unieke waarden in de markt te zetten. Daarnaast werken de businesses hard om het DSM company brand aan zichtbaarheid en kracht te laten winnen t in tal van markten. Voor de merkbouwers binnen DSM is het tij gekeerd: zij kunnen met volle kracht bouwen aan een ‘bright future’.
over DSM: Bright Science. Brighter Living
De corporate rebranding vormde de setting om de portfolio op productniveau van DSM te upgraden met meer merkkracht. Multinational DSM transformeerde zichzelf in de afgelopen jaren namelijk tot een modern life sciences & material sciences bedrijf. Geen steenkolen of bulk chemie meer. DSM is verworden tot de grootste vitamine-producent in de wereld; DSM ontwikkelt de sterkste vezels die er bestaan en werkt o.a. aan hyper-innovatieve bio-medische toepassingen. Hoog tijd dat de beeldvorming rond het merk werd bijgesteld. Begin 2011 werd DSM opnieuw gepositioneerd, met een nieuwe corporate story en merkidentiteit. De merkbelofte vat de missie van DSM krachtig samen: Bright Science. Brighter Living.