21% btw korting geven om je sales op pijl te houden? Te gemakkelijk en te gevaarlijk: het uithollen van je merk ligt op de loer. Amstel toont met Amstel Blond 4.0 aan dat marketers in tijden van crisis meer alternatieven hebben dan het klakkeloos geven van korting. Door een goedkopere, laagdrempelige propositie aan de bestaande portfolio toe te voegen, kun je de sympathie en het vertrouwen van klanten terugwinnen. Over een slimme merk portfolio strategie. Zonder het prijspremium van je merk weg te geven. ‘Lekker voordelig.’
Het vertrouwen dat het allemaal wel goed komt met de economie heeft al een tijd een deuk opgelopen. In tijden van crisis worden we allemaal wat voorzichtiger. Op de kleintjes letten, met de hand op de knip. Jezelf verwennen met mooie, lekkere of luxe spullen? Dat doen consumenten echt nog wel, maar selectiever. Voor mening marketeer levert crisismarketing een stevige uitdaging op. Hoe slaag ik erin ondanks gebrek aan vertrouwen toch de hand van de knip te krijgen? En voorkeur voor mijn merk te converteren naar omzet?
Een veelgegeven antwoord is de korting. BTW-kortingen bij menig retailer, Gsus die al in oktober 15% herfstkorting op winterjassen geeft, een nieuwe Peugeot 107 die in de etalage staat met 21% korting. Altijd fijn voor klanten, die korting.
In moeilijke tijden is de verleiding groot om wat van je marge weg te geven. Kortingen zijn een lekkere korte termijn sales oplossing. Maar ook een stille sloper van merken. Want waarom zou je de volle mep betalen als je als klant in de crisis hebt ontdekt dat dezelfde oplossing voor 20% minder ook te koop is? De weg terug naar het herstellen van je price premium is een stuk langer en moeilijker, dan het weggeven van een lekkere korting.
Amstel laat zien dat het ook anders kan. Amstel Blond 4.0 als nieuwe loot aan de Amstel-tak verrijkt de merkportfolio op een slimme manier. Door een extra product in een nieuwe subcategorie toe te voegen, worden bestaande Amstel-producten qua prijsdruk uit de wind gehouden. De advies prijs van een krat Amstel Blond 4.0 is €9,29. René en Natasja Froger spelen een centrale rol in de nieuwe Amstel Blond 4.0 commercial. Het draait allemaal om het letten op de kleintjes in deze tijd.
Het merk laat hiermee zien aan de vrienden van Amstel dat ze best begrijpt dat iedereen nu wat meer op de centjes moet letten en biedt een goedkoper alternatief, aanvullend aan de bestaande range. Amstel maakt daarmee het begripvolle gebaar van een vriend. Een gebaar dat ook nog eens perfect past bij de merkpositionering.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9QkXqvlQxLo[/youtube]
Amstel Blond 4.0 is een verfrissende pilsener, mild van smaak met 4,0% alcohol. Marketing manager van Amstel, Maud Meijboom: “Blond wordt door het lagere alcoholpercentage en milde verfrissende smaak veelal ervaren als de perfecte dorstlesser voor na het werk, na het sporten of bij de maaltijd. Vanwege het succes van Amstel Blond in blik hebben we besloten Blond nu ook in krat aan te bieden. Het lagere alcoholpercentage zorgt er voor dat Blond ook in een lagere accijnscategorie valt. Amstel Blond 4.0 is daarom extra scherp geprijsd, maar natuurlijk wel met de vertrouwde kwaliteit van Amstel.“