• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Mojo Strategy

Mojo Strategy

brands | communication | design

  • werk
  • over mojo
  • voor wie
  • contact

blog

Scrolly telling: belevenisvolle online storytelling

joost · 16 januari 2014 · Reageer

Scrolly telling is een slimme manier van verhalen vertellen en delen in een online context.
Scrollytelling.com omschrijft het zo: mouse wheel + stories = scrolly telling. Als gebruiker ontdek je door te scrollen een dynamisch verhaal.

Wat worden er prachtige dingen gemaakt. Nieuwe technieken en ontwerptools bieden interactie ontwerpers mogelijkheden om op het web multimediale belevenissen te creëren. De ontwikkelingen stellen makers in staat om bijvoorbeeld journalistieke artikelen te vermengen met audio-visuele content en prikkelende user experience.  Sommige van de onderstaande sites zijn geanimeerd, andere  documentair. Hier wat voorbeelden van online storytelling die ik inspirerend vind.

Dank aan Johan Huijkman en Alaude Jaasma; zonder die gezellige avond en hun lijstjes was deze blog er zeker niet geweest.

Bushfire docu

scrolly telling Firestorm; online storytelling

Adembenemende beelden van de 2013 bosbranden in Australië. De familie Holmes schuilde voor het alles verwoestende vuur onder de steiger in het meertje achter hun huis. The Guardian maakte er een indringend multimedia docu van online. Fotografie, audio en filmfragmenten gecombineerd met een geschreven artikel en sobere functionele navigatie. Let op de prachtige subtiel bewegende achtergronden. Kan het woord ‘stills’ in de prullenbak?

Flat versus Realism: the battle of web design in 2013

flat vs realism; scrolly telling ; online storytelling

Het gevecht tussen web designstijlen als vertrekpunt om je punt te maken bij je klanten. Intacto, een digital brand agency creëerde een geinig concept inclusief hilarische game.

The Life of Pi; Behind the scenes

scrolly telling: life of Pi;  online storytelling

Het verhaal van het special FX-van de film “Life of Pi’. Ontdek hoe personages en scenes in de film via computer animatie zijn opgezet. De scrol-opzet geeft context aan allerlei losse filmpjes over de special fx. Ik mis wel navigatie op deze site.

Meer online storytelling links

http://www.bagigia.com/ 

http://www.cbsbliktterug2013.nl/

http://www.apple.com/nl/mac-pro/ 

http://www.google.com/insidesearch/howsearchworks/thestory/

http://mailchimp.com/2012/ 

got my MOJO workin’

joost · 27 april 2013 · Reageer

Mudddy Meets Marshall. Hoe een bluesbegrip door een management guru nieuw leven in wordt geblazen. De betekenis van mojo, kende ik zoals Wikipedia ‘mojo’ deze omschrijft omschrijft:

Mojo (African American culture), a magical charm bag used in hoodoo.

Blueskoning Muddy Waters zong over zijn Mojo; een konijnepootje, een geluksbrenger. Het doet iets, je weet dat het werkt, het is moeilijk er je vinger precies op te leggen. Mike Gould attendeerde me op Marshall Goldsmith. Deze Amerikaanse management schrijver en trainer schreef een boek over mojo:

Mojo is the moment when we do something that’s purposeful, powerful, and positive and the rest of the world recognizes it. My is about that moment–and how we can create it in our lives, maintain it, and recapture it when we need it.

Het verschil maken komt van binnen uit, niet van buiten af, volgens Goldsmidth. Hoe mooi is dat!!! Ik kende het boek niet, maar op het eerste gezicht komt het aardig overeen met mijn visie. Kracht van binnen uit! Het werkt voor veel succesvolle merken en organisaties: iets waar medewerkers en stakeholders trots aan kunnen ontlenen: ‘purposeful’. Ik ga snel dat boek aanschaffen.

[youtube]http://youtu.be/0El-N7He3fk[/youtube]

[youtube]http://youtu.be/8hEYwk0bypY[/youtube]

bagger! de grootste bedreiging van content marketing is…

joost · 10 januari 2013 · Reageer

De allergrootste bedreiging voor content marketing is … content marketing zelf. Het gevaar: content-inflatie, of simpelweg…bagger.

Alle onderzoeken in marketing-land tonen dezelfde trend: het gros van de marketeers zal dit jaar meer investeren in content. Er is geen helderziende nodig om te voorspellen dat er een enorme berg aan content onze kant op komt. Als consumenten of zakelijke klanten zullen we nog verder bedolven worden onder een vloedgolf aan eBooks, blog posts (uhhh, sorry) en infographics. En marketers zullen in toenemende mate het moeten opnemen tegen deze overstroming van betekenisvol materiaal. Het gevaar: content-inflatie, of simpelweg…bagger.

In het kader van ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’: geniet van deze vlijmscherpe en hilarische slideshare-presentatie van Velocity, doorspekt met Engelse humor. Over het probleem van content-inflatie en wat er tegen te doen. Hun conclusie is er een naar mijn hart: the winners will be those who build great content brands. Zet ‘m vooral op full screen mode!

[slideshare id=15931787&doc=velocitycrap-130110064100-phpapp01]

De link naar het slideshare-origineel.

 

vrienden in crisistijden: portfolio strategie Amstel Blond 4.0

joost · 29 december 2012 · Reageer

21% btw korting geven om je sales op pijl te houden? Te gemakkelijk en te gevaarlijk: het uithollen van je merk ligt op de loer. Amstel toont met Amstel Blond 4.0 aan dat marketers in tijden van crisis meer alternatieven hebben dan het klakkeloos geven van korting. Door een goedkopere, laagdrempelige propositie aan de bestaande portfolio toe te voegen, kun je de sympathie en het vertrouwen van klanten terugwinnen. Over een slimme merk portfolio strategie. Zonder het prijspremium van je merk weg te geven. ‘Lekker voordelig.’

btw korting | Mojo Strategy Blog

Het vertrouwen dat het allemaal wel goed komt met de economie heeft al een tijd een deuk opgelopen. In tijden van crisis worden we allemaal wat voorzichtiger. Op de kleintjes letten, met de hand op de knip. Jezelf verwennen met mooie, lekkere of luxe spullen? Dat doen consumenten echt nog wel, maar selectiever. Voor mening marketeer levert crisismarketing een stevige uitdaging op. Hoe slaag ik erin ondanks gebrek aan vertrouwen toch de hand van de knip te krijgen? En voorkeur voor mijn merk te converteren naar omzet?

Een veelgegeven antwoord is de korting. BTW-kortingen bij menig retailer, Gsus die al in oktober 15% herfstkorting op winterjassen geeft, een nieuwe Peugeot 107 die in de etalage staat met 21% korting. Altijd fijn voor klanten, die korting.
In moeilijke tijden is de verleiding groot om wat van je marge weg te geven. Kortingen zijn een lekkere korte termijn sales oplossing. Maar ook een stille sloper van merken. Want waarom zou je de volle mep betalen als je als klant in de crisis hebt ontdekt dat dezelfde oplossing voor 20% minder ook te koop is? De weg terug naar het herstellen van je price premium is een stuk langer en moeilijker, dan het weggeven van een lekkere korting.

Amstel laat zien dat het ook anders kan. Amstel Blond 4.0 als nieuwe loot aan de Amstel-tak verrijkt de merkportfolio op een slimme manier. Door een extra product in een nieuwe subcategorie toe te voegen, worden bestaande Amstel-producten qua prijsdruk uit de wind gehouden. De advies prijs van een krat Amstel Blond 4.0 is €9,29. René en Natasja Froger spelen een centrale rol in de nieuwe Amstel Blond 4.0 commercial. Het draait allemaal om het letten op de kleintjes in deze tijd.

Het merk laat hiermee zien aan de vrienden van Amstel dat ze best begrijpt dat iedereen nu wat meer op de centjes moet letten en biedt een goedkoper alternatief, aanvullend aan de bestaande range. Amstel maakt daarmee het begripvolle gebaar van een vriend. Een gebaar dat ook nog eens perfect past bij de merkpositionering.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9QkXqvlQxLo[/youtube]

Amstel Blond 4.0 is een verfrissende pilsener, mild van smaak met 4,0% alcohol. Marketing manager van Amstel, Maud Meijboom: “Blond wordt door het lagere alcoholpercentage en milde verfrissende smaak veelal ervaren als de perfecte dorstlesser voor na het werk, na het sporten of bij de maaltijd. Vanwege het succes van Amstel Blond in blik hebben we besloten Blond nu ook in krat aan te bieden. Het lagere alcoholpercentage zorgt er voor dat Blond ook in een lagere accijnscategorie valt. Amstel Blond 4.0 is daarom extra scherp geprijsd, maar natuurlijk wel met de vertrouwde kwaliteit van Amstel.“

‘fake it, till you become it’

joost · 28 december 2012 · Reageer

mooie Ted-talk over non-verbale communicatie

Lichaamstaal en andere vormen van non-verbale communicatie zijn van invloed op hoe anderen ons zien. Bewust omgaan met non-verbale communicatie kan zelfs veranderen hoe we onszelf zien.

Sociaal psycholoog Amy Cuddy toont hoe ‘krachtposes’, een houding van zelfvertrouwen, zelfs wanneer wij ons onzeker voelen het testosteron- en cortisolniveaus in de hersenen kan beïnvloeden, en misschien zelfs een impact hebben op onze kans op succes.

Amy Cuddy’s motto: “Don’t fake it till you make it. Fake it, till you become it”.

  • « Ga naar Vorige pagina
  • Go to page 1
  • Go to page 2
  • Go to page 3
  • Ga naar Volgende pagina »

Mojo Strategy



joost@mojostrategy.nl | 06-444 323 80 | Linkedin | Disclaimer